We zijn in Malawi!

De zenuwen krieoelden door mijn (Daniëlle) buik, het avontuur ging vandaag beginnen! Mariska is al een week in Kenia op bezoek bij familie en vrienden. En nu begint de reis dan ook voor mij. Na toch wel aardig wat gestress op Schiphol (het was iets drukker bij de beveiliging en de douane) zat ik 5 minuten voordat het vliegtuig vertrok op m’n stoel. Eindelijk de ‘ontspan modus’ kon aan!

In het vliegtuig raakte ik aan de praat met een stewardess, zij vroeg waar mijn reis naartoe ging. Even later kwam ze terug met een sleutelhanger die ze graag aan mij (ons) wilde meegeven voor de reis. De sleutelhanger is gemaakt door Zulu vrouwen uit Zuid-Afrika. De kraaltjes op de sleutelhanger staan symbool voor een lang leven, energie, warmte en vriendschap. De stewardess wenste ons dit toe!

In Nairobi aangekomen haalde Mariska mij met de taxi op en samen zijn we naar een vriendin (Jackie) van haar gegaan waar we konden overnachten. Al een aantal dagen was er geen stromend water en dus stonden emmers met water bij het toilet. Op het balkon stond de grote voorraad: een 135L tank en een levende kip voor het menu later in de week.

Hartstikke gastvrij werden we ontvangen door Jackie en de nanny die op haar kind past. Het is in Kenia gebruikelijk dat je een nanny in dienst hebt die het huis schoonhoudt, het kind verzorgd en eten maakt. Tevens is het voor de nanny een goede manier om geld te sparen om te kunnen studeren. Deze nanny had als ontbijt heerlijke Keniaanse mandazis gemaakt en er een kop sterke thee met melk en suiker bijgezet.

Na het ontbijt hebben we een ommetje door de buurt gemaakt waar het rook naar vuurtjes, uitlaatgassen, stofwolken en waar iedereen van/naar/op het werk was. Een drukke bedoening!

Om 11 uur vlogen we door naar Lilongwe (Malawi) via Nampula (Mozambique) in een vliegtuigje voor maar 96 mensen! We hadden beide 1 koffer, 1 back pack en 1 grote handbagage tas mee. In totaal zo’n 90kg aan spullen mee! Zeker niet alles voor onszelf en ook niet alles voor het project van Live Life Foundation. We namen namelijk ook spullen mee voor Esther van stichting baobabkids. Zij is een Nederlandse vrouw die in het zuiden van Malawi een revalidatiecentrum heeft opgebouwd. Woensdag bezoeken we haar project om te kijken hoe zij werken omtrent de fysiotherapie. We hopen op deze manier kennis uit te kunnen wisselen voor ons eigen centrum in Lusangazi.

Op het vliegveld was het direct duidelijk dat we in Afrika waren. Het is er erg bureaucratisch (je moet namelijk langs 3 mensen voor je visum aanvraag) en je moet engelengeduld hebben (een simkaart regelen duurde 45 minuten). Om 14:30 uur waren we geland en om 16:00 uur konden we eindelijk naar de huurauto. Het is een grote 4wd Mitsubishi, waarvan heth raampje niet opengaat en de linker deur ook weleens kuren heeft.

Nadat we de auto hadden volgetankt en water hadden gekocht zijn we op weg gegaan naar Blantyre. Het was een lange tocht (312km) waarvan een groot deel door het donker, wat werd afgesloten met lichtflitsen en regen. Mariska heeft haar stuurkunsten getoond, ook kwamen we erachter dat de knipperlichten als seinen werkt voor de andere weggebruiker in het donker. Rechterknipperlicht is om aan te duiden waar je rijdt als je iemand inhaalt en het linkerknipperlicht geeft aan dat je kan inhalen. Mariska heeft ons om 22:00 uur veilig in Blantyre afgeleverd!

4 gedachten over “We zijn in Malawi!

1. Een mooie tijd in Malawi en ik hoop dat jullie daar veel kunnen betekenen voor de plaatselijke bevolking

2. Hé meiden!
    Fijn te horen dat alles goed met jullie gaat. Wat een heerlijk herkenbaar avontuur Daniëlle 😉 laat je overstromen door de Afrikaanse cultuur, het zal je steeds verbazen… Geniet er ook van. Succes en veel plezier!

3. Lieve Mariska en Daniëlle, fijn dat jullie veilig op de plaats van bestemming aangekomen zijn. Veel succes de komende weken bij het project.